دو چيز را خداوند در اين جهان كيفر ميدهد : تعدي ، و ناسپاسي پدر و مادر . حضرت محمد (ص)      کسی در قیامت در امان نیست مگر کسی که در دنیا ترس از خدا در دل داشت.امام حسین(ع)      عیدباستانی نوروز 99بر همگان مبارک باد      سال 1399 سال جهش تولید در کشور      
کد خبر: ۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
شنبه 18 مرداد 93 مراسم افتتاح پایگاه اورژانس هوایی استان خوزستان همزمان با 13 استان دیگر کشور در محل سالن آمفی تئاتر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد.
 شنبه 18 مرداد 93 مراسم افتتاح پایگاه اورژانس هوایی استان خوزستان همزمان با 13 استان دیگر کشور با حضور مهندس خبیر، معاون سیاسی امنیتی استانداری خوزستان، مهندس عماد معاون توسعه سرمایه انسانی استانداری، دکتر اسماعیل ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، حجت الاسلام طباطبایی نماینده حضرت آیت الله موسوی جزایری نماینده محترم ولی فقیه در استان، دکتر حیات ممبینی مشاور بهداشت و درمان استانداری، دکتر خدادادی قائم مقام رئیس دانشگاه و مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان، دکتر یاور شاه ولی رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان خوزستان، دکتر کیخایی رئیس سازمان نظام پزشکی استان، حجت الاسلام جعفری رئیس شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان، سرهنگ قدرتی فرمانده پلیس راه استان، جمعی از اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه، دکتر میرخشتی، رئیس مدیریت فوریت ها و حوادث پزشکی استان و جمعی از مسئولان و مدیران استانی در محل سالن آمفی تئاتر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز (وب دا) رییس مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خوزستان در این مراسم گفت: راه‌اندازی اوژانس هوایی با توجه به وسعت جغرافیایی استان خوزستان و دارا بودن جاده های ارتباطی فراوان و مناطق صعب العبور، به منظور کاهش زمان رسیدگی به مصدومان حوادث مختلف در سطح استان، بسیار ضروری بود.

دکتر شهیار میرخشتی اظهار کرد: ماهیت و لزوم شکل‌گیری فوریت‌های پزشکی، رساندن خدمات پزشکی درمانی در کمترین زمان به مصدومان و افراد نیازمند این خدمات است. در نقاطی که افراد نیازمند خدمات درمانی و پزشکی، در فواصل طولانی از نقاط شهری و یا در نقاط صعب‌العبور قرار دارند، لازم است برای رسیدن در کمترین زمان ممکن و ارایه خدمات مطلوب، از امداد هوایی استفاده شود.

رییس مرکز اورژانس خوزستان با بیان این که 3 میلیارد ریال اعتبار از محل طرح تحول نظام سلامت جهت دایر نمودن بسته خدمتی اورژانس هوایی خوزستان هزینه شده است، گفت: بالگرد اوژانس هوایی خوزستان، در اهواز مستقر خواهد شد و در هر شیفت، 2 پرسنل آموزش‌دیده در اورژانس هوایی فعال هستند که رسیدگی به بیماران اورژانس قلبی، بیماران سکته‌های مغزی، قطع عضو، تروما و ضربه‌های نافذ در قفسه سینه از جمله مواردی است که امکان استفاده از امداد هوایی وجود دارد.

وی اظهار کرد: در هنگام وقوع حوادث خاص که نیاز به امداد هوایی باشد، قطعا برای ارایه خدمات مطلوب‌تر، امداد زمینی نیز به همراه اورژانس هوایی اعزام خواهد شد.

رییس مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خوزستان گفت: مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به عنوان فرماندهی قطب جنوب غرب کشور، مسئولیت پایش و نظارت کلیه پایگاه‌های شهری و جاده‌ای استان خوزستان و همچنین استان لرستان را بر عهده دارد.

میرخشتی عنوان کرد: خوزستان با داشتن 134 پایگاه امدادی اورژانس، 115 شامل 49 پایگاه شهری و 85 پایگاه جاده‌ای، به عنوان یکی از استان‌های پهناور و دارای راه‌های صعب‌العبور و همچنین محل تردد ویژه راهیان نور، به شمار می‌رود و آمار بالایی در حوادث و تصادفات دارد. لذا وظیفه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشکده های آبادان و بهبهان در زمینه ارایه خدمات سنگین‌تر شده است.

در ادامه مراسم افتتاح، مهندس خبیر معاون سیاسی امنیتی استانداری خوزستان گفت: وجود امداد هوایی در منطقه می‌تواند به ایمنی بیشتر شهروندان و فراهم آوردن امکانات لازم جهت امداد هوایی و لحظه‌ای برای افراد در معرض خطر کمک کند.

فر‌ج‌اله خیبر به تهیه برنامه جامع ایمنی راه‌ها در استان اشاره و اظهار کرد: اورژانس هوایی استان همزمان با تهیه این برنامه جامع راه‌اندازی شد و در آینده نزدیک نیز برنامه جامع ایمنی راه‌ها به اجرا در خواهد آمد. هرچه بیشتر تلاش شود که تلفات سوانح جاده‌ای کاهش یابد، طبیعتا کمک بسیاری به مردم شده و این یک وظیفه ملی و دینی است که همه باید با جدیت به آن بپردازند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری خوزستان گفت: با رویکردهای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و وزارت بهداشت در سطح ملی و همچنین حمایت‌های دولت تدبیر و امید در زمینه طرح تحول نظام سلامت در کشور، به نظر می‌رسد طرح‌هایی چون راه‌اندازی اورژانس هوایی آثار خوب خود را در آینده نزدیک در سطح ملی نشان خواهد داد.

خبیر عنوان کرد: زیبنده نظام ما نیست که در حوادث جاده‌ای تعداد زیادی از هموطنان خود را به راحتی از دست دهیم و این امر بسیار نگران‌کننده و در سطح ملی، یک نقطه منفی است. بنابراین تجهیز سیستم امداد جاده‌ای به صورت زمینی و همچنین هوایی، امکانات و شرایط را به نحوی فراهم می‌کند که در امداد جاده‌ای قوی‌تر از گذشته عمل کنیم.

وی ادامه داد: البته این طرح‌ها کافی نیست و باید زمینه مشارکت مردم نیز به صورت جدی در این امر فراهم شود زیرا اگر مردم رعایت قوانین و مقررات رانندگی را بیش از پیش گسترش دهند و الزام به قانون را در دستور کار خود قرار دهند، هم تلفات تصادفات و هم سوانح رانندگی کاهش می‌یابد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری خوزستان گفت: رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ممکن نیست مگر این که آگاهی مردم در این زمینه افزایش یابد. لازم است آموزش‌ها به خصوص برای رانندگان وسایط نقلیه عمومی که تعداد بالایی مسافر را جابه‌جا می‌کنند، افزایش باید زیرا متاسفانه بسیاری از این نارسایی‌ها و عدم رعایت قوانین و مقررات از سوی رانندگان نقلیه عمومی است.

در پایان این مراسم، دکتر ایدنی رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن اشاره به پوشش امدادی کل استان خوزستان با راه اندازی اورژانس هوایی گفت: رویکردی که در حال حاضر نظام سلامت دارد، بسیار متفاوت‌تر از سالیان گذشته است. در سال‌های گذشته، سلامت حتی جزء 10 اولویت اول کشور هم نبود و سهم پرداختی مردم در حوزه درمان بسیار بالا بود.

وی ادامه داد: به طور نمونه در سال 92 بودجه مستقیم داروهای سرطانی 2 هزار میلیارد تومان و هزینه‌های جانبی درمان این بیماری 6 هزار میلیارد تومان بوده و این در حالی است که بودجه وزارت بهداشت 8 هزار میلیارد تومان بوده است و این نشان می دهد که تنها در زمینه این نوع بیماری، هزینه‌هایی معادل بودجه وزرات بهداشت نیاز بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: با توجه به اجرای تحول نظام سلامت در کشور، این سوال مطرح می‌شود که آیا منابع مالی جذب شده برای اجرای طرح پایدار است؟ باید تاکید کرد که منابع مالی طرح در سال 93 کامل تامین شده و پایدار است و با توجه به حمایتی که مجلس از اجرای طرح دارد، قرار است برای سال آینده نیز منابع پایدار این طرح را تامین کند.

ایدنی اظهار کرد: در حال حاضر پرداختی مردم در مراکز درمانی و بیمارستا‌ن‌ها از 10 درصد مصوب هم کمتر است و حتی تا 8 درصد هم رسیده است، بنابراین با اجرای این طرح، تحول شگرفی در نظام سلامت را شاهد هستیم و در آینده نیز بر اساس سیاست های کلان، این منابع به بیمه تزریق می‌شود.

وی در ادامه به راه‌اندازی اورژانس هوایی در خوزستان اشاره کرد و گفت: با توجه به جغرافیای استان، اورژانس هوایی دغدغه‌ای برای تمام استان بود که بیشتر از هر جای دیگر ایده اولیه آن در خوزستان شروع شد ولی به دلایلی ادامه پیدا نکرد. با نگاهی به حجم مرگ و میرهای ناشی از تصادفات، در می‌یابیم که آمار حوادث جاده‌ای در استان خوزستان بالا است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: حدود 27 هزار کشته در تصادفات جاده‌ای داریم و میانگین سنی فوتی‌های تصادفات 34 سال است و با توجه به این که امید به زندگی در کشور 72 سال است، با این شرایط، سال‌های از دست رفته در حوادث جاده‌ای بسیار بالاست.

ایدنی گفت: پایگاه بالگرد اورژانس هوایی در مسجدسلیمان پیش‌بینی شده بود ولی با تلاش‌ها و رایزنی‌هایی که انجام شد، بالگرد اورژانس هوایی در اهواز و جنب فرودگاه مستقر می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به گستردگی استان خوزستان، نیاز است که حداقل سه پایگاه برای استقرار بالگرد در استان داشته باشیم که امیدواریم مسئولان وزارت بهداشت و استان در این زمینه ما را حمایت و همراهی کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان با اشاره به لزوم راه اندازی اورژانس آبی به لحاظ وجود سد در شمال و داشتن مرز آبی در جنوب استان با خلیج فارس گفت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه پشت سد ها بوجود آمده است و همچنین با توجه به آمار غرق شدگی در استان خوزستان، راه اندازی اورژانس آبی هم یکی از اولویت های بعدی است که ان شاءالله با هماهنگی هایی که در آینده صورت میگیرد این مهم نیز به سرانجام برسد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد