کد خبر: ۱۳۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
مدیرکل پست خوزستان:
اعضای گروه پستی 8، از استان های خوزستان، آذربایجان شرقی، تهران، خراسان‌رضوی، مازندران، فارس، البرز و اصفهان تشکیل شده است. این نامگذاری در راستای سیاست‌های اتخاذ شده در زمینه شناسنامه دار کردن استان‌ها از جهت ترافیک و درآمد می‌باشد. از همین رو با مدیران استان‌های یاد شده به گفت و گو نشستیم تا از برنامه‌ها و تصمیمات آنها برای بهبود عملکرد پست استان و همچنین دستیابی به اهداف مدنظر مطلع شویم.
این سلسله گفت‌و‌گوها در فواصل زمانی مختلف منتشر خواهد شد. نخستین گفت‌و گو را اختصاص دادیم به حموله مدیرکل پست خوزستان. با ما همراه باشید.

 
1)     به عنوان عضوی از گروه پستی 8، چه برنامه‌ای برای افزایش ترافیک و درآمد شبکه دارید؟

 انعقاد قراردادهای با ارزش افزوده، طراحی و ارایه خدمات مبتنی بر بازار الکترونیک و پست مالی وتوسعه خدمات فیزیکی.
در حال حاضر خدمات اداره ثبت شرکت‌ها، توزیع کارت ملی و شناسنامه‌ها، خدمات پست فرودگاهی، خدمات پست پایانه، توزیع برگه‌های عوارض شهرداری، توسعه خدمات مبتنی بر توزیع اخطاریه‌های بانکی، خدمات سازمان امور مالیاتی و خدمات منطقه آزاد اروند در همین راستا اجرا شده و یا در دست اقدام می باشد.
 
2)     نفوذ خدمات پستی در کشور چگونه امکان‌پذیر خواهد شد؟

با افزایش کیفیت و اعتماد به شبکه پستی در کنار طراحی و ارایه خدمات متناسب با نیاز مردم. کیفیت خدمات به عنوان اولین سلاح رقابت می‌باشد. با توجه به اینکه همه خدمات پستی توسط نیروی انسانی ارایه می‌گردد، لذا کارکنان، توانایی‌ها، شایستگی‌ها و عملکرد آنها مهمترین عواملی هستند که بر افزایش کیفیت خدمات تأثیر دارند و با ارایه خدمات با کیفیت و براساس نیاز مشتریان می‌توان اعتماد آنان را جلب کرد و ضریب نفوذ خدمات در جامعه را بالا برد. گفتنی است نباید از تبلیغات نوین و جامع با بهره گیری از تکنولوژی‌های نوین در این زمینه غفلت کرد.
 
3)     لازمه تحقق شعار"پست هوشمند" به عمل چیست؟
برنامه‌ریزی در جهت تحقق و اجرای سرویس‌های الکترونیکی مانند پست نت، بازار الکترونیکی، وب آگهی، ارایه  سرویس‌های پستی بر روی تلفن همراه از طریق اپلیکیشن‌های ارایه خدمات و اطلاع رسانی از نحوه ارایه آن، نرم‌افزارهای پشتیبانی از خدمات، صندوق‌های پستی هوشمند و توسعه خدمات الکترونیک و مبتنی بر وب و بسیاری از سرویس‌های متنوع بر پایه فناوری اطلاعات نمونه‌هایی از اقدامات در راستای عملی سازی و توسعه پست هوشمند می‌باشند.
 
4)     تغییر در روش کسب و کار پست از G2C به B2B و B2C را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
از آنجایی که B2B   سریع‌ترین رشد را در میان شاخص‌های جهانی دارد و با توجه به رشد تجارت الکترونیکی این تغییر روش کسب و کار بهترین رویکرد موجود بوده است و درخصوص روش B2C   هم با توجه به این که سرعت برای مشتریان در پست از اهمیت بالایی برخوردار است ایجاد این رابطه مستقیم در موفقیت کسب و کارهای ما تأثیر به سزایی خواهد داشت.
 
5)     چرا باید در فرآیندهای پستی بازنگری کرد؟
با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیکی و توان استفاده از ابزارهای نوین فناوری در ارایه خدمات برای دستیابی به افزایش درآمد، بهبود اثربخشی و کارایی، کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان کاری نیاز به بازنگری وتعریف ساز و کار و فرایندهای مناسب با بهره‌گیری از این امکانات برای سرویس‌های پستی داریم تا از این طریق هم پاسخگوی انتظارات مشتریان باشیم و هم منافع و اهداف سازمانی را تحقق بخشیم .
 
6)  بانک اطلاعات کدپستی 10 رقمی چه مزایایی برای پست و مشتریان شرکت دارد؟
ایجاد تحول و بهینه سازی در روش‌های عملیاتی و کاهش خطای عملیات پستی در مراحل مختلف و در نهایت کاهش هزینه‌ها با استفاده از بهبود روش‌های عملیاتی، افزایش سرعت سیر مرسولات و ارتقای سطح کیفیت خدمات پستی که منجر به رضایت بیشتر مشتریان از دریافت خدمات و افزایش درآمد با رشد حجم مرسولات پستی و  جذب ترافیک‌های جدید خواهد شد.
همچنین استخراج و فروش اطلاعات آماری به سازمان‌های متقاضی در دسته‌بندی‌های جغرافیایی ـ پستی و  جمع‌آوری و تهیه اطلاعات آماری و تفصیلی برای سیستم‌های کلان و خرد مدیریتی می‌تواند زمینه‌های درآمدی دیگری را از این بانک انحصاری پست ایجاد کند.
 
7)      پست در کدام بخش‌ها می تواند با بخش خصوصی همکاری نماید؟
در زمینه عملیات پستی مرحله قبول، جمع آوری و همچنین خطوط برون و درون شهری برون سپاری امکان‌پذیر و حتی ضروری است. همچنین سرویس‌های نوینی مانند سرویس پست 193، تجارت الکترونیکی بدون مرز و پست لجستیک از جمله خدماتی است که با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شده است و این همکاری نتایج خوبی را در بر داشته است.
در واقع در هر بخشی که این مشارکت باعث ارتقای کیفیت ارایه خدمات و کاهش قیمت تمام شده در کنار حفظ جایگاه و برند پست می‌شود، می‌توان با بخش خصوصی همکاری و از توان آن بهره برد.
 
8)     ایجاد فضای رقابتی در ارایه خدمات چه تاثیری در نحوه خدمات دهی به مشتریان دارد؟
بی شک ایجاد فضای رقابتی تاثیر غیر قابل انکاری بر ارایه خدمات مطلوب‌تر و با کیفیت تر در کنار ارزش‌گذاری بیشتر برای مشتریان خواهد شد که در نهایت به رضایت بیشتر مشتریان و موفقیت سازمان منجر خواهد شد. ایجاد این فضا در بخش‌های مختلف قبول و توزیع راهکارهای متفاوتی دارد که در نهایت باید به بهبود خدمات رسانی به مشتریان منجر گردد.
 
9)     برای ایجاد و راه‌اندازی سرویس های جدید توجه به چه نکاتی ضروری است؟
در تعریف یک خدمت یا سرویس جدید باید یک نیاز سنجی جامع در سطح بازارهای هدف انجام شود و با شناخت نیاز ها و تقاضای جامعه در کنار در نظر گرفتن توانمندی‌های شبکه پستی و فناوری‌ها و تکنولوژی‌های موجود و به روز این سرویس نوین طراحی گردد.
 
10) ارکان تحول در شبکه پستی چیست؟
زیر ساخت‌ها، خدمات و سرویس های نوین، نیروی انسانی و تجهیزات و منابع ارکان تحول در شبکه پستی هستند که هر کدام باید بر اساس برنامه های خاص خود مراحل تحول را طی کنند.
 
11) چه برنامه‌ای برای مهارت آموزی و تخصص در کار نیروی انسانی دارید؟
برگزاری آموزش های دوره ای تخصصی متناسب با شغل و آموزش های کارگاهی که در حال حاضر نیز در استان برگزار می گردد .
 
12) طرح شما برای افزایش انگیزه کارکنان چیست؟
برقراری سیستم ارزیابی‌های داخلی عملکردی و پرداخت مشوق‌ها بر اساس عملکرد، امکان ارتقای شغلی بر اساس شایستگی‌های افراد، ایجاد گروه‌های کاری و مشارکت دهی کارکنان در برنامه‌ریزی‌های حوزه مربوطه.
 
13) دلایل عدم موفقیت احتمالی بخش خصوصی در همکاری با پست چیست؟
این عدم موفقیت ممکن است به دلیل عدم شناخت کافی از نوع کار پست و زمینه‌های همکاری به وجود بیاید به همین دلیل ارایه طرح های توجیهی پیش از آغاز همکاری امری ضروری به نظر می آید.در کنار اینکه هنوز تمامی مجموعه پست به همکاری با بخش خصوصی اعتقاد ندارد.
 
14) طرح GNAF به عنوان یک طرح ملی چه ظرفیت‌هایی را برای شرکت پست ایجاد می کند؟
این طرح  با ایجاد دسترسی آسان به نشانی استاندارد بزرگترین کمکی را که به پست می‌کند در تسریع و تسهیل توزیع مرسولات است و همچنین با ایجاد این نظام هماهنگ می تواند به تقویت بانک اطلاعاتی کدپستی و بهره مندی پست از مزایای این بانک در جذب بازارها بیانجامد.
 
15)  تفویض اختیارهای انجام شده تا چه اندازه در پیشبرد اهداف استان به شما کمک کرده است؟

این تفویض اختیارها باعث شده است که سرعت در تصمیم گیری‌ها و اجرای طرح‌ها بیشتر شده و در نتیجه با کاهش زمان مکاتبات و بوروکراسی‌های اداری حصول و دستیابی به اهداف سریع‌تر انجام شود. در این بین با توجه به واگذاری مسئولیت‌ها، تعهد و مسئولیت‌پذیری در قبال تصمیمات و اجرای آنها بیشتر شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد