انگار برای حسینی شدن ما ، راهی جز بی حسین شدن زینب نبود.ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر تسلیت باد
      
کد خبر: ۳۸۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
روزنامه سازندگی با افشای مافیای خودرو نوشت: «نگران نباشید واردات چای ساز برای آپشن خودروی وارداتی است.

روزنامه سازندگی با افشای مافیای خودرو نوشت: «نگران نباشید واردات چای ساز برای آپشن خودروی وارداتی است. به این جمله به نقل از یکی از مدیران شرکت ماموت در واکنش به افشاگری های ارزی اخیر بیان شده است گروه ماموت توسط مهرزاد فردوس فرزند بنیانگذار این گروه صنعتی اداره می شود و طی چند سال گذشته موفق شده نمایندگی فولکس واگن را دریافت کند. یک روز پس از گفت و گوی یکی از مدیران ماموت با ایسنا که تلاش می کرد واردات چای ساز را توجیه کند، لیست اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی برای واردات خودرو هم منتشر شد و در این لیست هم گروه صنعتی ماموت با دریافت ۸۴۲هزار یورو جای گرفته بود. در لیست ارائه شده توسط بانک مرکزی نام چهار خاندان و یک وزارت خانه بر سر زبان ها افتاد، خاندان حدادزاده به عنوان واردکنندگان تویوتا ورنو، فردوس به عنوان واردکننده خودروی فولکس واگن، بی ریا واردکننده دی اس و میتسوبیشی و گرامی واردکننده خودروی هیوندای مشهورترین واردکنندگان دریافت کننده ارز بودند. وزارت بهداشت هم در صدر این جدول قرار داشت که البته به سرعت اعلام کرد که این ارز صرف واردات آمبولانس شده است.
در بازار ایران واردات خودروهای معتبر خارجی در انحصار چند خانواده محدود است که تعدادی از آنها به غیر از واردات خودرو     مجموعه های صنعتی بزرگی را نیز اداره می کنند.
بررسی ها نشان میدهد برادران "دیلمی"، فرزندان دیلمی بنیانگذار گروه صنعتی ال جی در ایران نمایندگی خودرو آلفارمنو را در اختیار دارند و این برند ایتالیایی را در ایران جا انداخته اند. فعالیت های اصلی آن در زمینه خودروهای لوکس است. سال گذشته آنها درگیر بدهی ۳ هزار میلیاردی به گمرک بودند که به نظر می رسد پرونده شان مختومه شده است.
همچنین «حقیقت» یکی از واردکنندگان بی ام دبلیو است که در کنار حداقل دو گروه دیگر پای این برند را به ایران باز کرده اند. البته یک دهه قبل شرکت فواد را متعلق به آستان حضرت عبدالعظیم و با مدیریت شریعتمداری، وزیر کنونی صنعت موفق شده بود، واردات این خودرو را از خاندان نوریانی به این موسسه منتقل کند.
"بهبهانی" وارد کننده پورشه است که پس از اتفاقات یک سال گذشته، تقریبا کارش در ایران متوقف شده است. "افتحی" واردکننده مازارتی هم همین سرنوشت را دارد

جوکار از خانواده سرشناسی که در فعالیت های آموزشی حضور دارند، وارد کننده نیسان است. البته افراد دیگری هم در کنار او واردات تیسان را انجام می دهند. فضلی یکی از فرزندان ایوب فضلی بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ هم هوندا را به ایران می آورد. گروه صنعتی گلرنگ به غیر از مجموعه واردات خودرو به عنوان بزرگترین هلدینگ اقتصاد ایران شناخته می شود. این گروه بیش از ۱۴ هزار کارگر دارد. انتشار اسامی دریافت کنندگان ارز برای واردات خودرو نشان میدهد که برخی شرکتهای کمتر شناخته شده نیز طی ده سال گذشته در این زمینه فعال شده اند. این گروه از واردکنندگان بیشترین ارتباط را با خودروسازهای چینی دارند و برخی از برندهای معتبر را نیز به صورت غیررسمی به کشور وارد می کنند. تعدادی از این واردکنندگان برای دور زدن قانون شیوه واردات خودرو، قراردادهای همکاری با وارکنندگان رسمی بسته اند. به طور خاص گروه واردکنندگان خودروی هیوندای، خدمات پس از فروش یک خودروی چینی را ارائه می دهد که تعداد دستگاههای وارد شده آن به کشور کمتر از ۸۰۰ است، بر این اساس واردات این خودرو به دلیل عدم وجود خدمات پس از فروش اساسا ممنوع است.
همچنین از دوره ای که واردات خودروهای هیبریدی با تسهیلات ویژه همراه شد هم حداقل نیمی از این واردکنندگان به سمت این خودروها رفتند. بررسی های سازندگی نشان می دهد در دوره ای که واردکنندگان خودرو ارز دولتی دریافت می کردند، محصولات آنها در بازار به طور متوسط با ۲۰ تا ۵۰ درصد رشد قیمت هم همراه بوده است. این اطلاعات تایید می کند که حداقل بخشی از این خودروهای وارداتی با قیمت ارز بازار آزاد فروخته شده اند.
در سوی دیگر انجمن واردکنندگان خودرو هم مدعی است که رشد قیمت خودرو در بازار بیش از آنکه محصول کار وارد کنندگان رسمی باشد، از دل فعالیتهای واردکنندگان غیررسمی بیرون زده است.
خسروتاج رئیس سازمان توسعه و تجارت چندی قبل اعلام کرده بود که ثبت سفارش خودرو به یک شرکت برون سپاری شده و مدتی بعد هم مشخص شده خودروهایی به کشور وارد شده که ثبت سفارشی برای آنها انجام نشده است. او گفته بود: «از سوی این شرکت گزارش هایی به ما رسید که بخشی از ثبت سفارش های صورت گرفته از سوی آنها انجام نشده است. ما نیز این موضوع را پیگیری کرده و در چند نوبت به نهادهای امنیتی اعلام کردیم ، برای گمرکات، تعزیرات سازمان حمایت و سایر نهادهای مربوطه نیز توضیحات لازم ارسال و گفته شد که حدود ۱۴۰۰ خودرو از طریق این سامانه ثبت سفارش نشده اند. بررسی ها نشان می دهد که ۶ هزار و ۴۰۰ خودرو توسط افرادی به غیر از نمایندگی های رسمی وارد کشور شده است.
فرهاد احتشام زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو که از اقوام یکی از مهمترین واردکنندگان خودروی کشور هم به حساب می آید، چندی قبل در یادداشتی که برای ماهنامه آینده نگر نوشته بود. از این صنف در نگاه دولت چنین یاد کرده بود "وصله سیاهی بر پیراهن سفید اقتصاد کشور"، او در مقاله خود با کنایه و اعتراض نوشت: به تعبیر دولت واردات خودرو در شرایطی که کشور دارای چند تولید کننده است، امری غیرضروری به حساب می آید به همین دلیل نیز در چند سال گذشته سیاست گذاران کشور با انواع و اقسام دستورالعمل ها و قوانین تلاش کردند تا از ورود خودروهای خارجی به کشور هرچند جزئی، جلوگیری کنند، از تغییر دستور العمل واردات خودرو و حذف بخش مهمی از واردکنندگان خودرو اشرکت های گری مارکت) تا بستن سایت ثبت سفارش به مدت شش ماه تا افزایش تعرفه واردات خودرو به بیش از چهل درصد؛ تمامی دستورالعمل های قانونی و غیر قانونی که دولت در طول دو سال گذشته اتخاذ کرده موجب برهم زدن بازار و افزایش قیمت این خودروهاشده است. دستورالعمل هایی که نه تنها هیچ تناسبی با برنامه های از پیش تعیین شده در چشم انداز ۱۴۰۴ کشور برای واردات خودرو نداشته بلکه متضاد آن است. او سوم خردادماه گفته بود که افزایش قیمت خودرو به این دلیل رخ داده که واردکنندگان از امکان دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی اطلاعی ندارند ولی جدولی که بانک مرکزی منتشر کرده نشان میدهد که این گروه موفق به دریافت حجم قابل توجهی ارز دولتی شده اند. قابل توجه ترین بند از مقاله او به این نکته مربوط بود: در هر صورت اگر دولت این ارز را به واردکنندگان خودرو اختصاص دهد موجب ثبات قیمت های فعلی در بازار خواهد شد، اما اگر اختصاص داده نشود قیمت خودروهای وارداتی مجددا افزایش پیدا می کند، چرا که بازار براساس مکانیسم خود عمل می کند. اما وارد کنندگان ارز دولتی را هم گرفتند و باز هم قیمت ها را افزایش دادند. بررسی های سازندگی نشان می دهد که ۵ درصد از بازار خودروی ایران در اختیار خودروهای وارداتی قرار دارد ۹۹ درصد از سهم بازار هم در اختیار ایران خودرو و سایپاست. خبرهای محفلی واردکنندگان هم تایید می کند که ایران خودرو وساییا بعد از برجام تعداد زیادی خودروی کامل را به کشور وارد کرده اند. آمارهای گمرک هم این موضوع را تایید می کند. بررسی آمار سال ۹۶ نشان می دهد ۱۱ درصد واردات سال گذشته به کشور از طریق خودروسازان صورت گرفته است. این آمار در حالی است که سهم خودروسازان در واردات قطعات منفصله به منظور تولید خودروی سواری نیز ۸۰ درصد بوده است.
احمد در تهران نمایشگاه خودروهای وارداتی دارد. می گوید اواخر خرداد، قیمت اوپتیماه ۱۸۳ میلیون تومان بود که حدود ۴۰۵ میلیون تومان معامله می شد، لکسوس از ۴۹۰ میلیون تومان به ۷۱۰ میلیون تومان رسید و هیوندای ائی پیست هم از ۱۱۴ میلیون به ۱۶۳ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد. اما به گفته احمد، سانتافه به عنوان پرفروش ترین خودروهای خارجی در ایران از ۳۳۰ میلیون تومان به ۴۹۰ میلیون تومان رسید و پورشه باکستر ۹۰۰ میلیون تومانی هم یک میلیارد و ۱۱۵ میلیون تومان معامله شد، آمارهای گمرک نشان می دهد واردات خودروی خارجی در سال گذشته با کاهش ۳ بر ۸ درصدی به ۷۰ هزار دستگاه رسیده است. ارزش این تعداد خودرو هم حدود یک میلیارد و ۸۳۸ میلیون دلار اعلام شده که نسبت به سال قبل از آن، ۸٫۴۴ درصد کاهش داشته است ولی همچنان بازار خودروهای خارجی حداقل چشم های زیادی را به خود خیره کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد