کد خبر: ۴۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
در روزگار جاهلی که حرص، حاکم بود و حرص زاده ی ناامنی بود و در زمانه ای که ترس بود و این ترس، بت ها و خدایان سنگی و چوبی را خلق کرده بود، پیامبری پاک نهاد در هفدهم ربیع الاول، 53 سال پیش از هجرت، در مکه متولد شد و 28 صفر سال یازدهم هجری در مدینه رحلت کرد.

در روزگاری که هر رذالتی مانند جنگ و خونریزی، زنده به گور کردن دختران و پرستیدن سنگ ها و آدم ها، فضیلت محسوب می شد، آخرین پیامبر خدا، حضرت محمد (ص) زاده شد. او یادگار و معجزه ی درخشان زمانه ای است که شرط بقا، توانایی کُشتن و غارت کردن بود و این کشتن، در میان قبایل مختلف به ویژه اوس و خزرج و دیگر ساکنان حجاز و عراق و شامات، رواج داشت.
محمد (ص) برخلاف پندار برخی، 'چوپان گله ی خداوند' نبود بلکه بنده ای بود از بندگان خدا که از طرف معبود به کمک و راهنمایی انسان ها آمده بود. او به حقیرترین آدم ها و زندگی ها، معنا و سرافرازی بخشید و سبب برقراری ثبات و آرامش روحی و روانی در جامعه ی مدینه و سپس مکه شد.
در هنگام ولادت پیامبر، حق و عدالت چیزی نبود جز عمل به نفع اقویا و اغنیا و حکومتگران فاسد. او اما پیش و پس از بعثتش کوشید تا اخلاق و فضایل را جایگزین ستم و رذایل کند و ندا داد که 'بُعثتُ لاُتمِمَ مکارم الاخلاق'. 
رسول الله می خواست در جامعه ی مسلمانان، مهربانی و بخشش، کمک به همنوع، سخت کوشی، شجاعت، نظم، صرفه جویی و انفاق، امانت داری و راستگویی، عقلانیت و حکمت و ... جانشین خشونت و ستیز، خودخواهی و خباثت، حسادت و تنبلی، تنگ نظری و ترس، اسراف و خیانت، خرافات و زورگویی، انحصارطلبی و بی منطقی شود. 
حضرت محمد آشکارا اِعلان کرد که فقط قدرت، برحق نیست بلکه کرامت ذاتی انسان ها (و لقد کرّمنا بنی آدم) و کرامت ارزشی آدم ها (ان اکرمکم عندالله اتقیکم)، ملاک و در اولویت است. آرزوی دیرین او تحقق 'حکومت اخلاقی' بود و هرگز نمی خواست که پس از خودش، مردانی بر دینش حاکم شوند که اکنون معلوم شده است خشونت طلب، ستمکار، رباخوار، رشوه گیر، منحرف، ریاکار و زیاده خواه بوده اند.
رسول الله هرگز نمی خواست که مسلمانان در برابر ستم ، افسانه های دینی، خرافه های مذهبی، آثار جعلی، معجزه های مشکوک و در برابر فریب و نیرنگ و دروغ و تفتیش عقاید و تقدس بخشیدن به قدرت و حکومت و در برابر سنت های جاهلی سر فرود آورند.
آن پیامبر پاک نهاد، آزادی تفکر و اندیشه و قلم و بیان را به رسمیت شناخت و همه ی عمرش را صرف اعتلای اخلاق و استدلال و عقلانیت و حکمت نمود. چه زمانی می شود که 'طبع سلیم' محمد (ص) و انقلاب ذهنی و فکری او و آیات قرآن شگفت انگیزش، اخلاق و زندگی مسلمانان و نظام اخلاقی آنان را دگرگون کند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد