دو چيز را خداوند در اين جهان كيفر ميدهد : تعدي ، و ناسپاسي پدر و مادر . حضرت محمد (ص)      کسی در قیامت در امان نیست مگر کسی که در دنیا ترس از خدا در دل داشت.امام حسین(ع)      عیدباستانی نوروز 99بر همگان مبارک باد      سال 1399 سال جهش تولید در کشور      
کد خبر: ۵۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
آبراه بین المللی اروند تا پایان امسال از شناورهای غرق شده بجا مانده از هشت سال جنگ تحمیلی پاکسازی و راه بازگشت به روزهای پر رونق این رودخانه راهبردی هموارتر می شود .
معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان می گوید: بعد از پایان پاکسازی اروند از غرق شده ها، طرح لایروبی این رودخانه را با رایزنی با مسئولان کشور عراق شروع می کنیم .
آقای خبیر می افزاید: مذاکرات بعد از لایروبیِ کاملِ اروند در داخل کشور با طرف عراقی انجام می شود .

وی اضافه می کند: پاکسازی و لایروبی اروند رود یکی از محورهای مهم دیدار رئیس جمهور کشورمان با نوری المالکی نخست وزیر عراق در آذر 92 بود و 2 کشور در پاکسازی هرچه سریعتر رودخانه اروند توافق کردند .

اروندرود یکی از رودخانه های مرزی ایران و عراق است که از جاری شدن رودهای دجله، فرات و سپس کارون پدید آمده است.
طول بخش مرزی این رودخانه 84 کیلومتر و از دیرباز مهمترین رودخانه قابل کشتیرانی کشور بوده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم اردیبهشت ماه امسال در سفری به خوزستان با اشاره به تشکیل کمیته مشترک بین ایران و عراق گفت: به زودی اروند رود از کشتی های غرق شده دوران جنگ تحمیلی پاکسازی می شود. 

خانم ابتکار افزود: سازمان محیط زیست نقش نظارتی دارد و این کار با همکاری سازمان ملی استاندارد، وزارت کشور و سازمان بنادر و کشتیرانی انجام می شود .

آبراه بین المللی اروند رود تا پیش از جنگ تحمیلی یکی از پر ترددترین رودخانه های منطقه بود اما پس از آن دوران وجود شناورهای مغروق فراوان در این رودخانه موجب شد که کشتیرانی در اروند رود با حداقل ظرفیت آن انجام شود.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر می گوید: صدها شناور غرق شده که آمار دقیقی از آن در دست نیست، موجب شده است که اولا عمق رودخانه و درنتیجه تناژ کشتی های این رودخانه کاهش یابد و دوم اینکه خطرات زیادی برای تردد کشتیها در این رودخانه ایجاد شود .

آقای دریس می افزاید: تا پیش از سال 1356 تردد کشتی های 80 هزار تنی در آبراه اروند رود امکان پذیر بود ولی اکنون تردد کشتی های 10 هزار تنی به سختی امکان پذیر است.

وی اضافه می کند: به علت وجود مغروق های متعدد در مناطق مختلف اروند درحال حاضر امکان لایروبی رودخانه وجود ندارد و در برخی از بخش های این آبراه بیش از 20 متر گل و لای رسوب کرده که موجب به گل نشستن شناورها در نقاطی از این آبراه شده است.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر هم می گوید: وجود شناورهای غرق شده در بستر رودخانه‌های منطقه ( به ویژه اروند رود ) علاوه بر کاهش ضریب ایمنی و تردد شناورها، انباشت گل و لای در بستر رودخانه و درنتیجه کاهش عمق آب، هزینه‌های سنگینی را به ‌دنبال داشته است .

آقای شهریاری می افزاید: شناورسازی غرق شده هایی که سالها در قعر اروند رود بوده و صدها تن گل و لای بر روی انها انباشته شده است، کار فوق العاده سخت ، زمانبر و پر هزینه ای است که نیاز به تخصص و تجربه بسیار بالایی دارد.

وی اضافه می کند: خوشبختانه متخصصان کشورمان توانسته اند از عهده این کار برآیند و کار شناور سازی اروند رود و همچنین کارون تا پایان پاکسازی این رودخانه ها ادامه دارد که امیدواریم تا پایان سال به این مهم دست پیدا کنیم .

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر می گوید: شناور سازی غرق شده ها در آب های اروند رود به علت تیره بودن آب این رودخانه، کار بسیار سخت و خطرناکی است، زیرا به گفته غواصان، در اعماق آب های اروند رود، هیچگونه دیدی وجود ندارد و غواصان فقط با لمس کردن شناورهای غرق شده می توانند ابعاد شناور و آسیب های آن را ارزیابی و برای خارج کردن آن از اعماق رودخانه برنامه ریزی کنند.

آقای دریس می افزاید: برای تسریع در خارج سازی غرق شده های اروند کنار، کرین بارجِ هزار تنی در اروند پهلو گرفته است .
کرین بارج وسیله ای اهرم مانند برای خارج ساختن شناورهای غرق شده و اجسام سنگین از آب دریاست .

وی با اشاره به وجود 13 فروند مغروق در مناطق خطرساز اروند می گوید: خارج سازی مغروق کارون بار ( به عنوان یکی ازخطرسازترین مغروق های اروند رود) با استقرار این کرین بارج، آغاز شده است. 

به گفته کارشناسان، رودخانه اروند رود تاریخچه ای طولانی دارد و دهانه آن، آبراه سوق الجیشیِ مهمی است که خلیج فارس را به بین النهرین متصل می کند .

آقای بحرانی پور استادیار داشگاه شهید چمران اهواز می گوید: ویرانی شبکه نهرهای اروند رود و لایروبی نکردن این رودخانه پس از سقوط ساسانیان موجب گسترش نیزارها و تغییر مسیر این رودخانه شده است .

وی می افزاید: این موضوع باعث به هم خوردن فضای طبیعی رودخانه و به وجود آوردن وضع پیچیده ای به نام نیزارها شده است که تا کنون هم ادامه دارد. 

به گفته کارشناسان دسترسی به آبهای آزاد، نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس و میادین نفتی بزرگ، اهمیت ارتباطی این آبراه بین المللی را دوچندان کرده است به گونه ای که مسئولان کشور بیشتر به توسعه اقتصادی رودخانه با پاکسازی و لایروبی آن روی آورده اند چرا که این امر برای توسعه ارتباط های اقتصادی و تجاری بسیار با اهمیت است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد